Mijn naam is Sjors. Een bijzondere naam voor een vrouw maar hij past wel goed bij me. Ik ben dan ook de standaard run-of-the-mill vrouw. Stoer, eigenwijs, chaotisch. Maar ook empathisch, behulpzaam en creatief.

Corporate Recruiter

Ik ben al 10 jaar corporate recruiter. Ooit begon de liefde voor recruitment bij het COC, vanuit daar is het alleen maar gegroeid. Recruitment is een soort keeper en spits tegelijk zijn. Het scoren van het ‘binnenhalen’ van de juiste kandidaat, maar ook het zoeken van de perfecte match en filteren wat de wervingsbehoefte nou echt is. Als je al vier jaar op zoek bent naar dé ideale match, bestaat die persoon gewoon niet. Dan zal je goed moeten kijken naar je wensen. Wat heb je echt nodig? Wat is je bedrijfscultuur? Wil je die behouden of mag er verandering in komen? Kan je je ideale kandidaat creëren uit een minder perfecte kandidaat? Moet je ideale kandidaat echt meteen aan het werk kunnen of kan je iemand inwerken en dingen aanleren bijvoorbeeld?

Dat maakt het werven van nieuw personeel spannend en tegelijkertijd heel menselijk. Het fingerspitzengefühl.

Over de jaren heb ik al meerdere bedrijven voorbij zien komen. Daarbij vallen 2 dingen op; Ik vind het leuk om recruitment op te zetten. Om te beginnen met een knal en het meteen goed te doen. Niet aanmodderen, handen uit de mouwen en gaan. Arbeidsmarktcampagnes opzetten, een procedure afspreken en een ATS aanschaffen en meteen goed implementeren. Dat scheelt zo veel aan werk voor het bedrijf op een later moment. Dan een opvolger inwerken en weer gaan. Dat is mijn ding, daar krijg ik energie van.

Diversiteit en Inclusie

In de loop der jaren heb ik ook gemerkt waar de rough-edges aan recruitment zitten. In het menselijke deel, in dat fingerspitzengefühl, zit gevaar. Het is helaas zo dat wij graag mensen aannemen waar we onszelf in herkennen. Mensen die op ons lijken. Zo zie je soms, in IT-bedrijven allemaal dezelfde type jongens of bij de kapper dezelfde type kapsters.

Super logisch, dat doen we allemaal. het vervelende is dat je soms de ideale kandidaat niet ziet, omdat deze simpelweg in een ander pakketje kwam dan je verwachtte. Je bedrijf presteert minder goed of heeft producten die alleen voor een heel specifieke doelgroep te gebruiken zijn. Zonde natuurlijk! Hoe los je dat probleem op? Daar help ik je bij! Dat vind ik mooi aan mijn werk.

.